BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

söndag 2 maj 2010

Faran med ett för stort vinstintresse



"Genom att effektivisera och ständigt jaga pengar, finns det chans till upprepning"


Jag skrev för någon dag sedan här i bloggen om fria konkurrensens påverkan som blev till bajs i maten.
Även om det var en allvarlig jämförelse mot storstaten USA där vinstintressena gått över gränsen så vreds hela artikeln lite skämtsamt.

Titta lite extra innanför plasten nästa gång du är och handlar uppmanade jag till, och skrattade lite inombords.

Paralellen var tydlig. Jag hade läst att Scan skulle börja centralisera sin verksamhet vilket är ett tydligt tecken på ett stort vinstintresse.

Mindre aktörer skulle slås ut, bönder var oroliga och mycket därtill.

Denna utveckling har man sett länge i Amerika, vilket har gjort slakteriföretagen till en av de rikaste aktörerna i hela landet.

När dessa vinstintressen blivit för stora började man inte överraskande tumma på kvalitén. Enligt det amerikanska livsmedelsverket hittade man avföring i 70% av den köttfärs som såldes i landet.

Jag såg de tydliga parallellerna nu när även Scan gick i samma riktning. Min tanke var att samma sak skulle kunna hända i Sverige.

Scan har faktiskt redan varit i stormväder. År 2006 gick expressen ut med:
"Scan hotas betala vite på 100 000kr efter bajs i kött"

Jag tror att centraliseringen och den ständiga jakten på pengar mycket väl kan göra så att det börjar tummas på kvalitén igen.

Utvecklingen i världen är väldigt förutsägbar. Något som är synd eftersom den inte går åt rätt håll...

Jag är fast besluten att fortsätta skriva om fusket och visa omvärlden att vi behöver ett alternativt samhälle.

En utveckling utan skit eller fusk..

Källor:
eN Alternativ värld - Blogg
Bok Eric schlosser "Snabbmatslandet"
http://www.expressen.se/1.491582

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar