BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

söndag 16 maj 2010

Förändring är högst möjlig

" Personligen tror jag inte det är intelligensen det är fel på. Snarare bristen på insyn"


I ett alternativt samhälle måste en förändring ske. Människan värderingar måste ändras.


Jag pratar ofta med folk i min omgivning om ett alternativt samhälle.

Mina första intryck är följande:

*Förvånansvärt många håller med om att en alternativ samhällsform skulle göra oss lyckligare.

* Många tror inte att människan är kapabel att göra de förändringar som behövs för bla. en rättvisare värld, utan svält och nöd.

Personligen tycker jag detta är bedrövligt!

Ingen ska komma och säga att människan inte kan förändras. Hur kommer det sig annars att Hitler kunde vända vanliga hedliga medborgare till hänsynslösa massmördare?


Men visst är det märkligt?

När det gäller att åka till månen eller bygga stora monument över hela världen, så tvivlar vi människor inte på vår förmåga.

Det är först när det gäller mer meningsfulla saker som att, hålla ihop, utvecklas och sluta kriga som vi visar våra brister.


Personligen tror jag inte det är intelligensen det är fel på. Snarare bristen på insyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar