BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

måndag 23 augusti 2010

Ta ut din lön i kontanter - Bli Rik


Förra månaden gjorde jag ett annorlunda beslut i mitt liv.

Jag tog ut hela min månadslön i småkontanter. 100, 50 & 20 lappar.
En annorlunda handling i ett samhälle som går allt mer emot kort.

Hursomhelst krävde det en del planering.

Bland kunde jag aldrig tanka på billiga automat-bensin stationer.

Jag var tvungen att planera mina inköp bättre eftersom bar bara tog de pengar jag behövde hemifrån.

Bakgrund:
Bakgrunden till detta var egentligen ett fotoprojekt jag ville göra, men ju längre tiden gick började jag se fler fördelar med det hela.

Resultat:
Trots att jag och min sambo lever på en väldigt knapp ekonomi så fick denna handling fantastiska följder. Av någon märklig anledning räckte mina pengar mycket längre än innan!

Den här månaden hade jag kostnader på 3000kr mer än vanligt. Trots det kunde jag lägga undan 1000kr mer än månaderna innan.
Detta trots att:

*Jag inte hade möjligheten att tanka på billiga automat-bensin stationer.
*Att jag en stor del av tiden gick runt och släpade på småsedlar och mynt som man brukar vilja bli av med eftersom de väger och tar stor plats.
*Att jag inte fick någon ränta eller annan återbäring eftersom pengarna låg gömt hemma i en platskasse.

De stora fördelarna var många:
*Jag fick större möjlighet att se vad köpen egentligen kostade eftersom siffror blev materiellt papper.
*Eftersom man alltid tog med sig precis den summan man skulle handla för, blev dyra småköpen obefintliga.
*Jag sparade mycket pengar och fick möjlighet att lägga undan pengar till resor och annat kul.
*Jag ökade kontanthanteringen i samhället vilket gör att banken får svårare att okontrollerat skapa krediter (mer om detta tidigare i bloggen).
*Jag hjälpte till att minska den makt som bankerna har över mig när jag använder kort.
*Jag hjälpte småbutiker att överleva mot de stora köpcentrumen eftersom de slapp betala mina kortavgifter till bankerna (iom. Nya betaltjänstlagarna)
Andra små fördelar som bonus:
*Jag hade alltid mynt till kundvagnar i matbutiken
*Jag hade alltid mynt till parkering.
*Jag fick mycket uppskattning från småbutiker eftersom kortköp kostar för dem.
* Jag kunde lämna dricks till personer som förtjänade det exempelvis på en pizzeria.

------------------------------------------------------------------------------

Visste du att?

Varje gång du tar ett lån skapar din bank krediter motsvarande samma värde. Dvs. Man skapar nya pengar utan att ha täckning för dem i form av guldreserv eller annan hårdvaluta.

Riksbanken kallar detta för att "stimulera ekonomin".

Resultatet blir en svårstyrd ekonomi med inflation och skulder.

Genom att ta ut sin lön i kontanter tvingar du bankerna att ha täckning för sina tillgångar, dvs. äga pengar som faktiskt (till skillnad mot krediter) existerar.

Om ett flertal personer i sverige en dag skulle ta ut sin lön i kontanter skulle bankkontor efter bankkontor rasa samman. Då skulle systemet visa sitt verkliga svaga ansikte.

Fortsättning följer snart....

2 kommentarer:

  1. Härligt :)
    Learning by doing...

    Du har helt rätt i dina analyser, och jag hoppas fler gör som du (vi).
    Konsumentmakt kan det kallas, eller kanske också konsumentkontroll?
    Jag skulle vilja lägga till att man inte ska trilla dit på allehanda kund/clubkort dessutom, samt naturligtvis inte heller ta sk "räntefria" avbetalningar. Gratiskorten triggar mer och fler impulsköp, samt att de vill att man ramlar dit på extrapriser/erbjudanden.
    De där avbetalningarna skapar också bara mer luftpengar vad jag förstått. Skulden finns där, och därmed finns ju även den att belåna i ett nytt led...

    Själv gillar jag det där med att man helt enkelt inte kan köpa mer än man behöver.
    Ska jag ha skor t.ex., så bestämmer jag att de får kosta max låt säga 400:-. Då är det den slanten jag tar med in på skoaffären, vilket får till resultat att jag nästan alltid kommer ut med skor som är billigare..
    Man vill ju inte vara totalt barskrapad, eller hur? :)
    Inte ens för en liten stund..

    Det är den omvända psykologin mot vad som gäller för kort helt enkelt..

    Som jag skrev i en tidigare kommentar...
    "Save money, use cash!"
    Sorry för mina engelska fraser, men de blir mer käcka och får mer "studs"..
    "Spara pengar, använd kontanter" blir mer mossigt..:)
    Eller så är det jag som är skadad, kan vara så också ;)

    Återigen, kanonbra initiativ.
    Nu är det bara för de nära dig att prova detta också, även om de kan uppfatta det som "obekvämt". Det är ett fjuttigt argument mtp vad man kan åstadkomma, eller hur?

    Sen, vad är det för fel på att handla det mesta second hand?
    Det går ju bra när det gäller bilar, hus, lägenheter, möbler eller varför inte frugan/mannen ;).. Varför inte även kläder, köksgeråd, musik osv osv...?

    /HCA

    SvaraRadera
  2. Exactly! Haha, Engelska ger lite mer kraft i sammanhanget, jag skrattade ganska mycket åt din kommentar. Mycket pga. att jag håller med i vad du säger! utan att veta varför, låter det faktiskt bättre än svenska.

    Skitbra exempel detta med skobutiken. Att ha med sig endast 400 skapar ju två positiva saker. Det blir omöjligt att låta skoförsäljaren merförsälja på dig. (du säger helt enkelt att du inte har mer pengar, vilket dessutom är sant)
    2. Om det dessutom skulle vara så att du hittar ett par jättesnygga skor för 800kr så måste du hem och hämta mer pengar. Då får du i alla fall yttligare 1-4 timmars betänketid om det verkligen är värt att spendera den dubbla summan. Kanske, kanske inte. Men nu har du i alla fall valmöjligheten. Bra idé!!

    Hela samhället drivs av företag som gör allt för att maximera vinsterna. I och med de nya betaltjänstlagarna har bankerna verkligen visat att demokrati inte har med oss att göra. Känner du till dessa? Det är helt sjukt vad dessa kommer att göra med marknaden. Bankerna tvingar oss att använda kort. Allt för att tjäna mer pengar. I framtiden kommer det bara finnas köpcentrum. Alla småbutiker kommer slås ut av alla kortavgifter.

    Det är verkligen på sin tid att någon gör något. Du är med på det som vi pratade om. Att göra en hel stad kontantlös? Ska bli kul att se folk köpa grönsaker hos en gårdsbutik på kort!

    Kanonkul att läsa dina kommentarer som i högsta grad är givande. Tack även för beröm!

    Mvh Emil

    SvaraRadera