BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

fredag 27 augusti 2010

Fy Fan Swedbank


Jag skrev tidigare en artikel om hur man kunde spara pengar och minska bankernas inflytande, genom att ta ut sin lön i kontanter.

Eftersom de flesta bankerna idag inte har kontanter och dessutom propagerar för en ökad kortanvändning, tycker jag det är dags att reagera.

Varför är detta farligt? Jo, riksbankerna lånar ut pengar till de "vanliga" bankerna, till en ränta. De vanliga bankerna lånar i sin tur ut pengar till folk, mot en till ränta.
Det betyder att skulden hela tiden är större än den mängd pengar som finns tillgängliga.
Så länge inte alla personer tar ut pengar samtidigt är detta inte ett problem, eftersom bankerna har pengar ändå. Men de gånger folk förlorar förtroendet för banken och tar ut sina pengar, blir effekten enorm. Det har hänt många gånger i historien och kommer att ske många gånger i framtiden. Effekten blir en stor finanskris som påverkar folket, medan de rika och mäktiga bankerna står intakta.

se mer om detta här:
Samhället byggs upp av skulder. Detta händer om skulderna betalas

Hur skapas pengar och varifrån kommer våra skulder?


Genom att alla äger sina pengar i fysiska pengar hindrar man bankerna från att fuska och skapa osynliga krediter (varje gång du tar ett lån skapar banken pengar motsvarande samma värde). Man undviker också inflation med prishöjningar och värdeminskning som följd.
Folk får skulder.
Jag uppmanar att ta ut sin lön i kontanter. Du tjänar pengar och minskar bankernas maktbygge.

Så till saken. Jag fick skatteåterbäring i år. Eftersom jag hade glömt att anmäla konto, fick jag en utbetalningsavi på posten.

Då jag idag är kund hos swedbank så kunde jag lösa in den hos dem.

Damen i kassan frågade om jag var kund i banken. Och det var jag ju, så jag svarade ja.

Vad bra, svarade hon. Då kan jag lösa in den kostnadsfritt åt dig.

Kanon, tänkte jag. Efter att ha skrivit på några papper frågade hon om jag ville sätta in pengarna på mitt konto.

Nej, tack svarade jag glatt. Jag tar pengarna i handen tack.

Det ska väl gå bra, svarade hon. Men då kostar det 75kr.

Jag tror inte mina öron. Då sätter jag in pengarna på kontot då, och gör sedan ett uttag på samma belopp, sa jag. Kan du fixa det?

Kassörskan tittade trött på mig och nickade mot den stora väntande skaran människorna bakom mig. Jag bet mig i läppen. Mitt mål är inte att förstöra för vanliga arbetande människor i deras vardag. Jag ville ju bara hjälpa samhället på traven.
Jag gick med på att sätta in pengarna på konto istället.

Innan jag gick vände jag mig om och sa: Jag tar ut i bankomaten här utanför istället.

I och med de nya betaltjänstlagarna blev det inte bara tydligt att bankerna ville tjäna pengar på oss. Här gav de mig yttligare ett tydligt exempel.

Att ha pengarna i madrassen gav mig en frihet. En mycket farlig frihet för dem.
En frihet som skulle kosta mig 75kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar