BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

onsdag 28 juli 2010

Enkätanalys 2 - Blir du lyckligare av pengar?


För ett tag sedan gjorde jag en enkät om våran syn på livet,
Nu är den stängd vilket betyder att jag har börjat samla in svar.

Nu gör vi oss klara för fråga 2!


2. Påstående: Man blir lyckligare av pengar?

Svarsprocent

Sant 31,0%
Falskt 58,6%
Osäker 10,3%

Detta är en mycket intressant fråga och svaren har gjort allting ännu mer spännande.
Man kan se frågan på två helt olika sätt.

Om man ser den som en materialfråga är svaren väldigt förbluffande.
Pengar är ju bara papper och färg.

Pengar behöver ju inte vara giltiga heller, men kan likväl vara pengar. Exempelvis gamla spanska pesetas som idag är ur circulation och är helt värdelösa som betalningsmedel.

Jag har svårt att tro att nästan 1/3 personer skulle bli lyckligare av att bära runt på en hög värdelösa pengar. Trots det är det nästan en tredjedel som håller med påståendet.

En del ser ju dock pengar på ett helt annat sätt.

Som någonting som ger dig tillgång till en mängd olika förmåner, såsom prylar, hus, bil, mat & kläder. Att sedan dessa sakerna kan underlätta din vardag, i den mån att du känner dig lyckligare. Det är jag med på med!

Detta kan verka löjligt, men i en del fall måste man verkligen tänka ett steg längre. Att tänka pengar-prylar-lycka kan verka snabbtyckt, men omformulerar ordet lycka. Måste vi gå omvägen via pengar. Är pengar överhuvudtaget är en förutsättning för lycka? Tveksamt!

Ännu en gång måste vi komma ihåg att en sak. Fakta är att de rikaste 2% på jorden äger mer än 50% av jordens tillgångar. (FN-s UNU-WIDER's rapport)

Båda svaren bekräftar då en stor utbredd dubbelmoral som finns.

1. Svarar du att pengar gör människan lycklig så accepterar du att 2% av världens människor är lyckligare än mer än hälften av alla människor på vår planet. Detta är inte särskilt glädjande eftersom chansen att man ska hamna bland dessa 2% är försvinnande liten.
Det är inte heller särskilt rättvist att den stora massan ska behöva slava för att göra den lilla skaran människor lyckliga.

2. Svarar du istället att pengar inte gör en människa lycklig, talar man på sätt och vis emot sig själv, och den samhällsstruktur vi lever i. Dvs. Att jobba och tjäna pengar.

Det finns 244 länder på jorden. Alla använder pengar.

Det är väldigt få saker i livet som inte har någon koppling till pengar.
Du kanske gillar att resa, vara fri? Det är fortfarande pengar inblandade.

Det handlar inte om att köpa prylar, men lycka grundar sig ofta på Upplevelser, erfarenheter eller materiella ting. Idag överlever du inte utan pengar, och en person som inte lever kan knappast bli lycklig.
Att du måste vara beroende av pengar är en hemsk sanning.

Detta gör dock att det är svårt att svara på frågan, eftersom inget av svaren är tillfredsställande överhuvudtaget.
Hade vi inte haft pengar, så hade vi sluppit det problemet.


Kvar hade blivit en tom frågeställning: Blir vi lyckligare av?
Social samvaro, stimulans i vardagen, tid med barn och familj, kreativitet och samarbete.

Pengar förstör allt detta. Om det gör oss lyckligare spelar kanske mindre roll...



-::-

3 kommentarer:

  1. Pengar gör att jag kan resa vart jag vill, köpa vad jag vill till mina barn/familj/släkt samt leva ett liv i det samhälle som vi har. Har jag inte pengar så har jag därför inte frihet. Friheten att göra vad jag vill, när jag vill. Sen att jag har haft tur att hamna i de där 2% kan jag inte göra något åt - det är livets lotteri

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren, som jag helt instämmer med. Pengar ger i största grad frihet över allting annat. Om detta sedan är etiskt riktigt eller inte kan man prata om länge, men självklart skulle alla vilja ha samma frihet som denna.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant. Det är ett deprimerande konstaterande att man är beroende av pengar men något man måste acceptera. I samma tankegångar tänker jag att pengar är frihet. Det skulle betyda att man skulle kunna sluta oroa sig för att hitta ett jobb/oroa sig för att man ska förlora sitt jobb och koncentrera sig på saker man verkligen vill göra. I mitt fall skulle det innebära väldigt lite konsumption men kanske något i stil med att köpa land att bli självförsörjande på eller bygga ett passivhus, något som är omöjligt utan pengar.

    SvaraRadera