BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

måndag 26 juli 2010

Enkäten är nu stängd - Nu börjar det spännande!

Nu är enkäter stängd, vilket betyder att jag har börjat samla in svar.

Det är spännande att analysera dessa svar, som skiljer sig mycket.

Jag kommer självklart ge min syn på saken i jämförelse med det samhället vi har idag. Men även kolla samband hur dessa svar står sig i jämförelse med det alternativa "entusiastsamhälle" jag står för.

Först upp på scen är fråga 1.

1. Vad tycker du generellt om dagens konsumtionssamhälle?

Svarsprocent:

Bra 17,2%
Dåligt 27,6%
Fungerar 6,9%
Behövs justeras 41,4%
Osäker 6,9%

Intressanta svar. En majoritet är överens om att samhället behövs justeras. Ännu mer intressant är att de som anser att de fungerar dåligt tillsammans med de som tycker de behövs justeras är hela 69%. De betyder

En ganska stor del. 24.1% - Tycker att konsumtionssamhället fungerar, eller fungerar bra.

Detta är en ganska hög procent tycker jag.

Mina förväntningar var att en stor del (kanske 80%) skulle välja alternativet "behövs justeras.

Det här svaren blev istället väldigt intressanta.

Det finns ju trots allt problem i samhället som ingen kan förneka. Svält och krig är ju någonting som ingen skulle vilja ha, om det gick att välja bort. Trots det anser nästan 25% att inga justeringar behövs. Anmärkningsvärt!

27.6 % Tycker att de fungerar dåligt. Jag utgår ifrån att dessa personer aktivt söker efter alternativ.
Det är intressant att se hur en del personer ser på samhället som stort. En del kommer med små tips på förbättringar medan andra verkligen mår dåligt av de problem som finns.

Ett exempel på ett ganska talande svar, kommer från "anonym":
"En alternativ samhällsstruktur som förbjuder människan att utnyttja andra till sin egen vinning"

En annan kanske lika kritisk ger förslag på ett mildare sätt. Hans/hennes förslag på förbättringar blev:
"lugn och ro"

En stilla bön som kan tolkas på många olika sätt.

6.9% Är osäkra. Där är det frågan om man saknar en åsikt i frågan eller inte är överens om huruvida samhället faktiskt är bra eller inte.

Sammanfattningsvis kan jag säga: Det ser ut som människor är överens om att någon justering behövs göras. Det kan dock variera i vilken grad man vill göra dessa justeringar.

Det är mycket positivt oavsett svar, att nästan alla har tagit ställning i frågan och vet vad de tycker. Det ger mycket tillbaka i en analys som delvis är skapad för att kunna skapa ett alternativt samhälle som alla kan acceptera.

Det värsta hade varit en 96.1% Osäker grupp, även om jag kan förstå de som röstat osäker här i enkäten.

Snart mer analys! Tack till alla som ställt upp!


Felmarginaler som kan spelat in på resultatet av enkäten:
En större del kritiska besöker kanske min blogg eftersom den har det temat.
Å andra sidan är många av mina besökare personer som hoppat in från länkar på ett flertal olika stället. Exempelvis DN.
Jag tror även att de som inte stödjer en alternativ samhällsform, också är intresserade av att läsa och försöka slå ner mina argument, precis som jag försöker göra med deras.
Sammanfattningsvis tror jag resultatet kan påverkas i en viss grad. Det är dock svårt att säga i vilken riktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar