BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

tisdag 20 april 2010

Ekonomistöd till flygbranchen

Detta är en respons på en artikel jag läste i DN. Där spekulerades det om länderna skulle gå in med ekonomiskt stöd till flygbranchen efter den senaste tidens ekonomiska svårigheter till följd av vulkanutbrottet.

Mina åsikter:

Det är märklig företagskultur vi har på jorden. Alla brancher behöver
bidrag för att överleva. Här pratar jag bland annat om bilindustrin och flygindustrin.
Detta är vad vi kallar naturlig konkurrens? Vilket skämt.
Flygbranchen är antagligen inte en framtidsbranch eftersom den inte klarar
den här typen av katastrofer. Tänk bara vad som händer i framtiden om det
blir fler och större vulkanutbrott. Folket kan inte fungera som konstgjord
lunga till företag som inte valde rätt väg. Varför fick inte
luftskeppsindustrin ekonomiskt stöd?

Uttrycket naturlig konkurrens är rent löjligt. Här ser vi ett jättebra exempel på att vissa får fördelar och andra inte.


"Varför fick inte
luftskeppsindustrin ekonomiskt stöd?"

1 kommentar:

  1. Alla brancher behöver bidrag för att överleva.

    Det stämmer inte. Det finns väldigt många olika branscher i samhället. Bara några enstaka har behövt stöd.

    Vi har nyss genomgått en världsekonomisk kris vars inledning liknar inledningen till krisen på 1930-talet. Den gången blev resultatet väldigt mycket fattigdom och utslagning. Trots det har bara några enstaka branscher behövt stöd. Det har gått förvånansvärt bra. (Än så länge...)

    Idag är företagen utmattade efter krisen. Marginalerna har gått åt under krisen. Då är det inte konstigt att det saknas marginaler för flygstoppet.

    Tänk bara vad som händer i framtiden om det blir fler och större vulkanutbrott. Folket kan inte fungera som konstgjord lunga till företag som inte valde rätt väg.

    Helt rätt. Men än så länge chansar man på att vulkanproblemet är tillfälligt och övergående. Chansningen är rimlig eftersom vi har haft flyg i många årtionden och aldrig tidigare drabbats av liknande stopp. Händelsen är verkligen unik.

    Men visst är det en chansning. Om det blir långvarigt måste man analysera problemet i ett helt annat perspektiv.

    Varför fick inte luftskeppsindustrin ekonomiskt stöd?

    Vad jag förstår var luftskeppen självständigt lönsamma och behövde inget stöd. Men Hindenburgs krasch skrämde upp folk så kraftigt att rädslan gjorde det omöjligt att fortsätta.

    Idag görs vissa investeringar i luftskepp, men det är inte säkert att luftskepp är en bra lösning. Fast Wikipedia låter mer optimistisk.

    ---------------------------------

    Tack för inbjudan till din blogg, som du gav i din kommentar i min blogg.

    Din blogg är intressant och tankeväckande. Men det mesta du säger håller jag inte med om. Ändå skriver du tillräckligt intressant för att jag ska få lust att kommentera.

    När jag nu plötsligt kommer hit och säger emot dig på punkt efter punkt, i flera kommentarer, hoppas jag verkligen att detta inte får dig att känna dig stoppad och tillplattad. Jag hoppas att det istället känns som intressant och stimulerande diskussion.

    Världen behöver entusiastiskt engagerade tänkare som vrider och vänder på den här sortens frågor. Av din blogg får jag intrycket att du kan vara en sån tänkare. Eftersom såna behövs får de absolut inte plattas till. Men nästan alla bland dem behöver möta rejält utmanande motstånd och besvärliga ifrågasättanden, för att kunna hitta rätt medan de nystar och nystar i de trassliga, invecklade frågorna.

    En del av frågorna är nämligen mycket svåra att reda ut. Om de hade varit enkla hade de varit lösta för länge sen.

    SvaraRadera