BannerFans.com
Media och Journalistik Blogg listad på Bloggtoppen.se VeggieToppen

"En blogg för oss som är öppna för ett alternativ till dagens konsumtionssamhälle"

söndag 24 oktober 2010

Pengars utseende mer än bara tryckfärg

En vision om en förfluten tid?


Vad säger pengars utseende om landet de kommer ifrån?
I många fall är svaret på frågan: Inte mycket.

Pengar är marknadsföring på mycket hög nivå. Skulle ett företag få tillstånd att trycka sin logo på våra pengar, skulle de bli kända över hela landet.

Våra kära pengar är dock en enormt stor faktor. Det är det första vi får i handen när vi åker till ett främmande land. Vi jobbar 160 timmar i månaden för dessa färglösa pappersbitar.

Men vad gör egentligen en utdöd gammal kung på våra nytryckta sedlar? Ingen vet.
Själv kan jag tycka att en sedel med ansikten av en gammal kungligheter känns fel. Ungefär som att vi behöver påminnas om vilket uråldrigt betalningsmedel pengar egentligen är.
"Man kan inte låta bli att förundras över den enorma respekt som finns i sedlar & mynt. Samtidigt skrattar jag åt logiken att några skrynkliga papper kan vara ensam drivkraft åt ett helt samhälle och en värld."


Spelar detta så stor roll kan man fråga sig. Både ja och nej.
Jag tar upp en sedel från Gambia. På framsidan ser man ett barn. En liten flicka med lockar i håret. som skrattar. Ansiktet fullkomligt lyser upp av glädje. Det finns också en fågel. Den har lång näbb och är sådär härligt färggrann som man kan förvänta sig av en tropisk fågel. Är detta vision undrar jag?
Vad vill vi att folk förknippar med Gambia? Framtidsvisioner och respekt för miljön.

Jag tar upp en svensk 1000-lapp. Gustav Wasa kastar ett getöga på mig. Jag tänker på alla framgångsrika svenskar som idag inte får vara med och visa Sverige från sin bästa sida. Istället har vi en flera hundra år gammal kung på våra sedlar.
Det måste faktiskt kännas som ett slag i magen på de flesta. Har vi verkligen inte åstadkommit något mer imponerande under de senaste århundraden?

Man kan inte låta bli att förundras över den enorma respekt som finns i sedlar & mynt. Samtidigt skrattar jag åt logiken att några skrynkliga papper kan vara ensam drivkraft åt ett helt samhälle och en värld.

Trots detta påstående är jag glad att vi har kontanter som betalningsmedel. Det tvingar bankerna att ha täckning för sina kapital, och ger oss därmed en stabil ekonomi utan finanskriser, dock med risk för en långsammare tillväxt.


"Känslor & handlingar är det som vi lever med idag och det kan inte alltid värderas i pengar. Därför ser jag det logiskt att leta ett annat system för handeln i framtiden."


Om alla slutade betala med kort idag skulle inte bara alla landets banker gå i konkurs. Vi skulle istället få en mycket stabilare ekonomi utan skulder och luftkapital.

Sedlar fyller även andra syften. Dessa ger oss en bild av olika länders visioner och drömmar. Allt från natur & framtid, till dammiga kungar & historisk rikedom.

Det kan dock aldrig försvara det ekonomiska läget vi ser idag. Kort eller kontanter spelar egentligen ingen roll. Ett system som byggs upp kring arbete för siffror eller i bästa fall några hundra gram papper känns allt annat än realistiskt.

Känslor & handlingar är det som vi lever med idag och det kan inte alltid värderas i pengar. Därför ser jag det logiskt att leta ett annat system för handeln i framtiden.

Den dagen folk börjar inse att det vi jobbar för inte har något konkret värde, kommer systemet falla samman. Du har precis som jag massa papper i byrålådan, men är inte miljonär för det.

Så vem bestämmer om vilket papper som är värde eller inte?!


10 Gambianska Dalasis. Framtidsvisioner och respekt för miljön?

2 kommentarer:

  1. Word för dina tankar.
    Den dagen fler (världen) inser att pengar är ett välplanterat virus i vårt system, den dagen kommer VI (vanligt folk) att göra allt för att eliminera detta virus för gott.

    Tack för tankarna Emil!

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg. Jag har också funderat på hur sedlars utformning kan användas för att öka sammanhållningen i samhället och andra aspekter.

    Det finns en del komplementära valutor som utformats riktigt vackert. Salt Spring Dollars är en favvo - http://www.saltspringdollars.com/. För mig vore det en ynnest att få handla med sådana vackra pengar istället för ett fult plastkort. Speciellt om de bara gick att använda i min egen hemtrakt! =)

    SvaraRadera