"Bankerna spelar fiol och storföretagarna dansar. Själv sitter vi med våran Iphone och undrar var lyckan, friheten och våra pengar tog vägen."
Det är inte alltid lätt att vara moralisk. Man vill göra rätt för sig, men allt går fel ändå.
Vägvalen är ibland helt åt skogen, och trots att man vill göra en god handling till det yttersta, står man ibland och hjälper fienden själv.
Koncerner är enligt mig en av de stora bovarna i dramat. Tillväxt-springande klossar som inte bryr sig om något annat än pengar, växa sig större och ge bröd åt sina aktieägare.
Allt som har med moral och kontroll av etik puttas bort. Ofta skyller koncernerna själva på storleken, och att det är nästintill omöjligt att kontrollera det moraliska i en så stor organisation.
Få företag idag ägs av riktiga småföretagare. De flesta är delvis uppköpta av större företag.
De finns många exempel. Ett av de tydligaste är Kraft Foods AB, som säkert en del känner igen.
Denna koncern ligger bakom en stor del av de livsmedel som finns på marknaden idag.
Du känner väl till:
* Gevalia * Oscar Mayer * Philadelphia * Maxwell House * Oreo kex * Aladdin * Daim * Japp * Marabou Mjölkchoklad * NonStop * Noblesse * Toblerone * Twist * Côte d'Or * Milka * Oboy * Blå Mocca * Cadbury * Kraft Dinner
Deras huvudkoncept är (hör och häpna) att äga och förvalta varumärken.
Nu kan man ju tro att Kraft foods är så här stort, men det stämmer inte.
Kraft foods ägs nämligen till 84 % av Altria Group.
Vad är du Altria Group? (Gissar att du aldrig hört namnet)
Jo, världens största tillverkare av tobaksprodukter. De är dessutom världens näst största tillverkare av livsmedel (känns tryggt eller hur?).
Räcker det då? Nej förstås inte. Altria Group äger dessutom till 100% Philip Morris. En av världens också största tillverkare av tobaksprodukter.
Man äger dessutom till 36% SaBMiller som är världens näst största ölproducent! Bla. brygger man Amstel lager, Tjeckiska Pilsner Urquell & Miller.
Hur lång tid har det tagit för Altria Group att bygga upp den här enorma koncernen, med alla dotterbolag, och dessutom skaffa sig en sådan överlägsen marknadsandel? Företaget startade år 2003, så det kan du lätt räkna på dina två händer! Hur det har gått till? Ingen aning!
Jag ser en fara. Myten om variation och en fri marknad. Det verkar inte finnas...
När vi pratar om att variationen minskar och att smaken på maten blir alltmer likgiltig.
Ja dessutom att mat från flera olika tillverkare ibland smakar nästan identiskt.
Då har du nog ett lätt svar på frågan. Nästan all mat kommer från samma leverantörer!!
Tänk på detta en stund. Skulle du vilja starta upp ett livsmedelsföretag när du vet att du skulle konkurrera med Atria Group?
Jag skulle nog skippa det.
Ett snabbt exempel till:
Här har vi exempel på koncernen "Schibsted AB". De äger följande företag:
* Blocket.se * Hitta.se * Finn.no (Norge) * Prisjakt.nu * Destination.se * Tv.nu * Mötesplatsen.se
Man har även köpt upp *reseguiden.se och gjorde för ett tag sedan klart att man även köpt en stor del i *Aftonbladet. De äger nu hela 90% av tidningen.
Själva hävdar man att man vill skapa ett nätverk för kunderna.
Exempelvis:
Genom en annons på aftonbladet.se blir du sugen på att börja fotografera. Du vill köpa en kamera. Du går in på www.blocket.se och letar efter en. Efter ett tag hittar du en bra kamera, men du är osäker på priset. Då går du in på www.prisjakt.se och jämför priserna. Det ser bra ut och du kommer överens om att köpa den. Du är dock osäker på var köparen finns, så du använder dig av hitta.se. Du hittar då köparen på en karta och köper sedan produkten.
Smidigt kanske, men marknaden försvinner och fria konkurrensen sätts ur spel.
Du märker snart att designen på alla sidor påminner om varandra. Samma tillverkare står bakom alla dessa.
I framtiden blir det svårt att starta upp företag eftersom marknaden är i princip monopol (en aktör).
Den ända möjliga företagsidén som går att starta blir reklambranschen för att kunna hjälpa de stora klossarna att slåss mot varandra.
Pengaintresset blir styrande och stora koncerner får mer makt än folkvalda politiker. Demokratiska gränser suddas ut. Priserna höjs eftersom man som ensam aktör kan bestämma priserna på en marknad. Mer reklam gör folk konsumtionsvilliga vilket slutar i ännu större lån och skulder. Bankerna spelar fiol och storföretagarna dansar. Själv sitter vi med våran Iphone och undrar var lyckan, friheten och våra pengar tog vägen.
Vad har vi lärt oss av detta egentligen?
I Princip ingenting mer än att om du köper en Daim, stödjer du tobaksindustrin och därmed utbredningen av cancer.
Resten är och ren spekulation.
Och dina egna tankar förstås..
Shibstedt äger dessutom SvD..
SvaraRaderaBonnier har lagt vantarna på DN, Expressen, Kvällsposten å GT..
Media har ett fåtal ägare, vilket gör det lätt att kontrollera vad som kommer ut i slutprodukten.
Flera olika sanningar och händelser som ska döljas. Annars är det märkligt att samtliga media samtidigt lyckas missa en och samma nyhet/händelse..
Alltid lika intressant och tänkeväckande att ta del av din blogg.
SvaraRaderaLiamx
Glömde ju..
SvaraRaderaTV4-Gruppen är helägt av Bonnier. I den gruppen ingår då aääa TV4-kanaler samt även alla Canal Plus kanaler.
Mångfald my a**...
Jättebra text! Nu till min stora fråga, vart finns källförteckningen som du användit dig utav? Skulle vara roligt att läsa lite mer om detta. Skulle vara ytterst tacksamt!
SvaraRaderaTack så mycket. Jag har suttit och bolagsforskat på dels wikipedia för enkelheten och överblicken, men sedan gått in på företagens egna sidor för att bekräfta att källorna verkligen stämmer. Alla utskrivna bolag stämmer överens med koncernerna som jag nämnt. Dock reservation med sälj och köp av koncerner tiden efter inlägget gjorts. Det sker ju en del saker på marknaden med källorna är säkrade via företagens egna hemsidor, alt de gånger jag ringt för att bekräfta. Tack ännu en gång för kommentaren. Hoppas du njuter av innehållet på min hemsida!
SvaraRadera